מסע שייט מדהים לצפון נורבגיה בעונת החורף

הסיפור שלי מתחיל לפני מס שנים בתקופה בה הוצאתי רישיון משיט לאחר שביצעתי קורס משיט ומאז חיי השתנו מהקצה אל הקצה בצורה מדהימה .מזה יותר מעשר שנים שאני מטייל ומשייט בצפון הרחוק של נורבגיה, סביב הארכיפלג הנפלא המכונה איי לופוטן. זהו חבל ארץ מרהיב ביופיו הממוקם מעבר לחוג הארקטי, בסביבות קו הרוחב שבעים צפון. עם השנים זכיתי לחלוק את האהבה הגדולה שאני רוכש למקום עם מספרים גדלים והולכים של אוהבי טבע והרפתקאות. ביחד נהנינו מחווית שיט מאתגרת ומלהיבה, ממפגשים מופלאים עם בע״ח שונים ומשונים, מעגינות במפרצים קסומים ומטיולים רגליים אשר נשאו אותנו לנקודות אליהן הגיעו מעטים לפנינו (או לפחות ככה הרגשנו..). כל זאת נעשה בחודשי הקיץ, תחת שמש שלעולם איננה שוקעת, או לכל היותר טובלת קלות בים וזורחת מיד מחדש.

הפלגה בנורבגיה
שייט לצפון נורבגיה

שייט בנורבגיה – יומן מסע

מועדון שייט הוא אחד המועדונים החשובים והמעניינים בתחום בחוג זה ניתן למצוא המון אנשים בעלי זיקה לטיולים , זיקה לתחום שייט , אך בעיקר המון ידע וניסיון , בנוסף במועדון תכלו לחבור לקבוצות שונות המתאגרגנות לטיולים אטראקטיבים במיוחד .

עם השנים עולה הבטחון ולכן, לפני כחמש שנים, כאשר פנתה אלי קבוצה אשר הפליגה איתי בנורבגיה בעבר וחיפשה הרפתקה חורפית, החלטתי שזו ההזדמנות להעמיק את היכרותי עם האזור ושכנעתי אותם לשוב אל המקום בו כה נהננו, אך הפעם כשהוא עטוף מעטה לבן חגיגי..

כמה שבועות אחר כך כשמטוסנו נחת ב-Bodo תחת סופת שלגים מרשימה אני חייב להודות שחששתי שהחבורה האמיצה תעשה אחורה פנה ותותיר אותי שם לבדי.. לשמחתי התלהבותם רק גברה והימים הבאים זימנו לנו כמה מהחוויות הגדולות שעברנו בחיינו.

צללנו אל תוך עולם מופלא – שמיכה לבנה כיסתה הכל, מפסגות ההרים ועד קו המים (כולל סיפון היאכטה שלנו). הים איננו קופא, אך במפרצים הסגורים, במיוחד היכן שישנה זרימה של מים מתוקים, מכסה שכבה דקיקה של קרח, כמו זכוכית, את פני המים. טיולים רגליים בשלג הביאו אותנו אל אגמים ומפלים קפואים ואל תצפיות נפלאות. שייטנו לגמרי לבדנו אל מול נופים עוצרי נשימה. תחושת החלוציות, הראשוניות, נפלאה וממכרת.

  • רישיון משיט
  • מועדון שייט
  • נורבגיה בעונת החורף

אבל מעל הכל היפנטה אותנו האורורה בוריאליס, הזוהר הצפוני. אותה תופעה קוסמית מופלאה השוטפת את הרקיע בגווני ירוק זרחניים ליוותה אותנו ערב אחר ערב (כן, יש כאן גם אלמנט של מזל..), הטריפה אותנו כליל ופגעה קשות במאזן שעות השינה שלנו..

היה זה מסע מופלא ובעקבותיו הפכו הפלגות החורף בצפון הרחוק למסורת קבועה ואהובה כשהחודשים המושלמים למיצוי החוויה הינם מרץ ונובמבר, רגע לפני או אחרי שיאו של החורף. מרבית המאפיינים דומים בשתי התקופות כאשר לכל אחת בונוס משלה – במרץ אנו נהנים מכמות שעות אור רבה יחסית וכן זוכים לצפות בתושבים המקומיים, מזקנים ועד ילדים רכים, עובדים מסביב לשעון במלאכה המסורתית של דיג וייבוש של דגי הקוד. נובמבר הוא זמנם של מופעי דמדומים מרהיבים הנמשכים עוד ועוד וכן זמנם של הלוויתנים גדולי הסנפיר (Humpbacks) והקטלנים (Killer whales) אשר מגיעים לאזור בעקבות ההרינג.

הזוהר הצפוני

שתי התקופות מצויינות לצפייה בזוהר הצפוני, ואנו נמצאים בתקופת שיא של הפעילות בשמש כך שניתן בהחלט להיות אופטימיים.

ומה בנוגע לקור? ולמזג האוויר בכלל? הטמפרטורות נעות להן באזור האפס, לעיתים מעט מתחת ולעיתים מעט מעל. זהו קור המחייב היערכות נכונה, אך כמו שהנורבגים אומרים: אין מזג אוויר לא טוב, רק ביגוד לא מתאים!״.

מזג האוויר נוטה להשתנות במהירות, לעיתים תוך דקות, מה שדורש תגובות מהירות והופך את ההפלגה למאתגרת ומרתקת מבחינה מקצועית. בתקופה זו עשויות לפקוד את האזור סערות, אך כאן ההגנה המושלמת המספק קו החוף המפורץ וזרוע האיים משחקת שוב לטובתנו ולמעשה בחירת נתיב נכונה מאפשרת את המשך קיומו של השיט כמעט בכל מזג אוויר. 

הזוהר הצפוני
שייט לצפון נורבגיה